Matcha boom
Matcha vládne svetom ako dlho nevládol iný nápoj. Tak rýchlo sa na vzostup nedostal žiadny v histórii. Môže za to zelená farba?Že nastal Matcha boom už vedia všetci. Po otvorení sociálnych sietí nás zaplaví sýto zelená farba. Kto má krajší, lepší, chutnejší nápoj, ktorý sem zavesí.
Ako sa to stalo a čo sa stalo ako dôsledok tohto exponenciálneho rastu?
1. Matcha vo svete farieb
Dnešnému digitálneu svetu podľahnete ľahšie keď je živý, farebný a rýchly. Aj sociálnym médiám. Matcha a jej zelený kontrast so zvyškom sveta priniesol oživenie. Už nikto nefrfle, že vyzerá ako špenát a že zelenú nemá rád. Matcha je skrátka trend, ktorý sa páči každému. A to aj vďaka kontrastu ovocných a mliečnych farieb, ktoré sa do nápojov, exhibovaných na Instagrame tak hodia. Niekoľko neodolateľných vrstiev, po ktorých sa ti hneď zbiehajú slinky. Napokon, s nedostatkom Matche toto leto súperilo aj mango, ktoré v regáloch chýbalo v dôsledku virálneho nápoja Matcha - mango. Matcha cloud? Všetci vieme, že je kokosový. Zahltilo nás neskutočne veľa Matcha receptov z prostredia kaviarní aj influencerov.
2. Psychika počas korony
Nenapadne to každému okamžite, no príliv Matcha nápojov nastal niekedy po druhej či tretej vlne korony. Vieme, že Matcha pôsobí priaznivo na fyzické, a teda aj psychické telo, keďže jedno je odrazom druhého. Jej stimulujúci účinok v synergií rovnováhy Zen-budhistických mníchov teda prináša stav prijateľnejší pre naše zdravé ja. Či už si to uvedomujeme, alebo nie, také sú účinky L-theanínu, aminokyseliny v Matchi, ktorá sa v tomto čaji nachádza v najvyššom množstve. Ovyplvňuje množstvo neurotransmiterov vylúčených do mozgu, čo zvyšuje serotonín aj dopamín, teda našu pozitívnu energiu.
3. Bum-bum-boom: 9 faktov
Čo všetko spôsobil Matcha boom?
Hlavne nedostatok Matche už na začiatku roku 2025. Môžu zaň nielen nie práve najlepšie klimatické podmienky - na jednej strane skoré mrazy, na druhej neskoršie suchá, ale aj obrovský nárast dopytu, ktorý sa nedal suplovať. Matcha, resp. lístky Tencha, z ktorých sa Matcha vyrába, sa musia mlieť veľmi pomaly. Taktiež, množstvo Matche na takom malom ostrove ako Japonsko nestačí pre celosvetový dopyt. Aj preto Čína okamžite reaguje a snaží sa o dopestovanie Matche v podmienkach podobných Japonsku. Ďalšie dôležité fakty a faktory sú aj zdravotné benefity, ktoré zvýšili popularitu tohto povzbudivého nápoja. Rovnako dôležitý je krátky čas, keď dochádza k zberu lístkov, na jar, keď sa všetko musí udiať v priebehu týždňov a menežment takej práce je časovo veľmi náročný. Pestovanie Matche je poľnohospodárska činnosť a záujem o takúto prácu je v Japonsku na dlhodobom úpadku. Očakáva sa však, že práve tento boom zvýši záujem mladých o toto odvetvie.
Nech už je to akokoľvek, Matchu už predáva takmer každý. Obchody s výživovými doplnkami, kozmetikou, aj pražiari kávy. Navonok sa všetci tvária, že majú perfektnú kvalitu, často označovanú ako ceremoniálnu. Žiaľ, nie je to vždy pravda, lebo si veľakrát neuvedomujú, čo toto slovo v japonskej "legislatíve" znamená. Isté je však, že zákazník je neustále lepšie edukovaný a hľadá čím ďalej lepšiu kvalitu, ktorej už rozumie. To nás ako Obchod s kvalitou veľmi teší a motivuje neprestať robiť to, čo robíme už 25 rokov - ponúkať kvalitný čaj a Matchu.
Príjemné chvíle s Matchou ;)
Ida Topinková